IS řízení činnosti údržby
Tento informační systém zajišťuje předávání a zpracování důležitých informací v procesu plánované i aktuální údržby v podniku. Systém je tvořen technickým a programovým vybavením, které realizuje jednoduché zadání požadavku na zásah údržby na operátorských panelech, přivolávání údržby pomocí SMS zpráv a sběr dat a jejich databázové zpracování a zobrazení v síti počítačů uživatelů. Údržba i výroba jsou tak neustále informovány o servisních pracích, příčinách poruch, postupu jejich řešení a případně vzniklých prostojích na opravovaných zařízeních. Bylo již realizováno ve ŠKODA AUTO a.s, závod VA.
Stacionární terminál AMS PT-1 |
Základní součásti systému ISÚ:
- Přenosné terminály ZEBEX PDL-20A pro pracovníky údržby v terénu, určené pro sběr dat při servisních činnostech a jejich přenos do databáze systému ISÚ. Jako jediný mobilní prvek systému nemají přímé spojení s databázovým serverem, přenos dat je zprostředkován pomocí připojení k pracovním PC údržby (viz. dále). Přenosné terminály ZEBEX jsou vybaveny laserovou čtečkou čárového kódu (dále ČK), která umožňuje čtení štítků s ČK (identifikace strojů a osob).
- Stacionární terminály AMS PT-1/B s dotykovou obrazovkou, umístěné na vybraných místech v provozu. Jsou zapojeny do výrobní datové sítě podniku a jejím prostřednictvím připojeny na databázový server systému ISÚ. Tyto terminály slouží zejména pro zadávání závad obsluhami strojů a data z těchto terminálů jsou přenášena na databázový server systému ISÚ. Terminály AMS PT-1/B jsou vybaveny také integrovanou čtečkou ČK pro identifikaci strojů a osob (čtení štítků s ČK).
- Pracovní PC údržby, umístěná na pracovištích (v kancelářích) údržby. Tato PC jsou napojena na administrativní datovou síť podniku a jejím prostřednictvím na databázový server ISÚ. Tato PC slouží pro zpracování dat z přenosných terminálů ZEBEX, zpracování servisních úkolů a sledování aktuálního stavu servisních činností a požadavků.
- Dohledové PC údržby AMS DPC-1, umístěné mimo pracoviště údržby, napojené na výrobní datovou síť podniku a jejím prostřednictvím na databázový server ISÚ. Dohledové PC zajišťuje rozdělování vzniklých požadavků na servisní úkoly na příslušná pracoviště s kontrolou jejich převzetí k řešení a další činnosti, jako například informování pracovníků údržby o nově vzniklém požadavku pomocí SMS na jejich mobilní telefony. Přenos dat na pracovní PC údržby probíhá také výhradně přes databázový server ISÚ.
- Databázový server údržby Oracle 10gR2, zajišťující provoz databáze ISÚ, tedy databáze se všemi informacemi tohoto systému. Všechny prostředky systému, jako pracovní PC údržby i dohledové PC údržby spolu komunikují prostřednictvím informací v databázi tohoto serveru.
Pro potřeby systému ISÚ jsou všechny stroje označeny štítky s čárovým kódem stroje, přičemž jeden štítek je vždy na stroji připevněn a jeden je možné sejmout a použít například pro hlášení závady u stacionárního terminálu AMS PT-1/B.
Pracovníci ve výrobě a pracovníci údržby jsou také vybaveni štítky s ČK s osobním číslem. Pomocí těchto štítků je možné pohodlně provádět identifikaci osob v systému ISÚ (zadání osobního čísla) na stacionárních terminálech AMS PT-1/B nebo pomocí přenosných terminálů ZEBEX.
Popis činnosti systému ISÚ:
Následující popis pro jednoduchost popisuje průběh řešení aktuálně vzniklé závady, tedy neplánovaný servisní zákrok. V systému je samozřejmě možné zavádět plánované servisní zásahy, periodickou údržbu, profylaktické kontroly a měření strojů atd. Aktuálně vzniklé závady s požadavkem na okamžité řešení mají však samozřejmě nejvyšší prioritu, neboť v důsledku těchto závad vzniká zpravidla okamžitě na výrobním zařízení prostoj a ten je třeba minimalizovat.
Standardní průběh vzniku a řešení závady na zařízení (stroji) je následující :
- Vznik závady
Na stroji vzniká závada a je zjištěna obsluhou. Zpravidla je chod stroje omezen nebo znemožněn a začíná prostoj stroje.
- Hlášení závady obsluhou
Obsluha vezme štítek s čárovým kódem stroje (snímatelný) a přejde k libovolnému (zpravidla nejbližšímu) terminálu AMS PT-1/B. V přehledných nabídkách (menu) pomocí ovládání dotykovou obrazovkou provede nahlášení závady a její základní specifikaci. Kód příslušného stroje a svoje osobní číslo načte pomocí integrované čtečky ČK.
- Zápis závady do databáze ISÚ
Stacionární terminál AMS PT-1/B pomocí síťového připojení přenese závadu do databázového serveru Oracle.
- Zpracování a přidělení závady k řešení
Dohledové PC zjistí změnu v databázi ISÚ a identifikuje novou závadu k řešení. Program v dohledovém PC najde příslušné pracoviště údržby ke stroji s příslušnou specializací (je zadáno v databázi). Na základě nalezení příslušného pracoviště údržby provede dohledové PC do databáze ISÚ zápis požadavku na řešení této závady pro příslušné pracovní PC údržby. Současně pro některé specializace může odeslal SMS na mobilní telefon příslušného pracovníka údržby. - Řešení závady pracovníkem údržby
Pracovník údržby na příslušném pracovním PC údržby převezme závadu k řešení (označením hlášené položky v programu). Vezme si mimo předpokládaného vybavení a materiálu k řešení závady také svůj přenosný terminál ZEBEX. Při příchodu ke stroji pomocí terminálu ZEBEX zapíše začátek řešení závady a další úkony a informace o nich. Obdobně se zadávají i další akce v průběhu řešení závady - přerušení řešení, ukončení řešení a předání stroje po provedené opravě obsluze.
- Přenos dat z přenosných terminálů do databáze systému ISÚ
Po návratu na svoje pracoviště provede pracovník údržby zasunutí přenosného terminálu ZEBEX do komunikační kolébky a nabíječe. V programu pro systém ISÚ aktivuje přenos dat a program provede načtení mezitím uložených informací z terminálu do databáze ISÚ. Tyto informace budou správně začleněny a zpracovány, takže budou uloženy všechny informace o provedených řešeních závad, výsledcích těchto řešení atd.
Informace v databázi ISÚ mohou pomocí příslušného programu využívat jednak pracovníci údržby a její vedení, jednak také pracovníci výroby (například mistři) pro sledování aktuálního stavu řešení již nahlášených závad a podobně. Tyto informace slouží také pro sledování průběhu servisních zásahů a zjištění případného přerušení řešení závady a její příčiny. Obecně systém ISÚ přispívá k zvýšení efektivnosti a rychlosti řešení závad a práce údržby a také k zjednodušení její práce při automatickém sledování řešení všech plánovaných i neplánovaných činností.